بررسی سرفیس پرو 6

کامپیوتر هیبریدی سرفیس مایکروسافت را می توان یک لپ تاپ یا حتی تبلت نیز نامید؛ با وجود آنکه این محصولا همواره بسیار گران قیمت بوده و حتی انتقادهایی به گونه های اولیه از نظر حرارت وارد بود، اما مایکروسافت میدان را خالی نکرده و همچنان به معرفی سری جدید Microsoft Surface Pro 6 خواهد پرداخت. در این شرایط Surface Pro های تولید شده در سال 2017 با تخفیف نقدی مواجه شده و این مسئله نخستین نوید سری 6 از این محصولات است.

نون بوک هیبریدی Surface Pro 6 برای عرضه در سال 2019 آماده می شود و ظاهرا با یک 2 در 1 اساسی روبرو خواهیم شد. در Surface Pro های 2017 شاهد استفاده از نمایشگر 12.3 اینچی نوع Pixel Sense با بیش از 4000 نقطه اتصال بودیم، اما پیشبینی می شود که Surface Pro 6 با نمایشگری در حدود 13.5 الی 14 اینچ، از دقت 1824×2736 پیکسل پشتیبانی نماید. حساسیت لمس و نقاط اتصال نیز در این نمایشگر افزایش یافته و استفاده از تجهیزات جانبی نظیر Surface Pen در نسخه 6 لذت بخش تر خواهد بود.

در زمینه پردازنده دیگر به واقع نمی توان حتی حدس زد که مایکروسافت از کدام پردازنده ها استفاده خواهد کرد!! از سوی پردازنده های نسل هشتم “اینتل کافی لیک” را داریم که در مدل های Ultra Low Voltage با 4 هسته همچنان توان حرارتی 15 وات را حفظ کرده اند؛ یا پرچمدارن کم مصرفی نظیر i7-8550U. از سوی دیگر نیز APUهای 15 واتی AMD با هسته های ZEN. اما یک احتمال قوی دیگر نیز وجود دارد که استفاده از پردازنده های 10 نانومتری اینتل Cannonlake باشد که در سال 2019 به طور کامل در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرند. با در نظر گرفتن تمام این سناریو ها، حتی احتمال استفاده مایکروسافت از پردازنده های کوالکام، دست کم برای برخی از کانفیگ ها وجود دارد.

در بخش های حافظه، همچنان بر احتمال استفاده از 4 گیگابایت حافظه DDR4 تاکید شده است؛ با این وجود دلیلی برای افزایش آن به 8 گیگابایت وجود دارد که آن هم پشتیبانی حداقلی بسیاری از برنامه ها از این مقدار حافظه است که البته به نظر همان 4 گیگابایت برای چنین کامپیوتری مناسب باشد. در بخش ذخیره سازی، Surface Pro 6 ها با ظرفیت پایه 256 گیگابایت معرفی خواهند شد که احتمالا بیشینه آنها به 1 ترابایت می رسد. شگفت زده نخواهید شد اگر بدانید که مایکروسافت احتمالا رابط برگشت پذیر Thunderbolt 3 یا همان USB-C را از بدنه حذف می کند؛ دلیل این مسئله کاهش نیرو و کارایی دستگاه های قابل حمل است، به طوری که این رابط از برخی نوت بوک های مولتی مدیا و ساده تر نیز به تازگی حذف شده است.